Kongsbakken videregående skole

Kongsbakken videregående skole

Postadresse: Postboks 355, 9008 Tromsø

Besøksadresse: Skolegata 16, 9008

Telefon: 77 64 73 00

Kontaktperson: John Einar Stenberg, 77 64 73 25, 951 35 435, john.einar.stenberg@tffk.no

Antall produksjoner: 14

  • Alle
  • Grunnskole

Arktiske historier – Blikk på «Nord»

Visuell kunst, Trinn: 8-VG3
Fast- og bestillingstilbud:Hva er «Nord»? Er bildene av ditt nord det samme nord som presenteres i kunst, media og reklame? Hvordan presenteres land, folk og kultur i Nord utenfra, og hvordan representerer vi oss selv? Hva var den historiske fremstilling og hva er fortellingen i dag? Hvor mye er overlevde myter og hva er virkelighet? Er det dekkende for det mangfold og diversitet Nord består av?Formidlingsprosjektet er inspirert av den vitenskapelig ekspedisjonen La Recherche som reiste gjennom Nord-Norge og Arktis i perioden 1838-1840. Her skildret og dokumenterte den franske kunstner François-Auguste Biard igjennom malerier det «Nord» de møtte; i motsetning til hans tidligere malerier hvor han uten å ha vært i det arktiske utelukkende malt idéen om «Nord». Igjennom et to timers forløp kretser vi rundt spørsmålet: Hvordan har andres «blikk fra utsiden» og våre «blikk fra innsiden» over tid påvirket hvordan vi tenker på Nord? Tematikker for å fremme kompetanser som kritisk tenkning og refleksjon. Med visuelt materiale fra historiske og samtids- kunstverk samt fra populærkultur, turisme og det offentlige rom vil dykker vi ned i bevisstgjøring og dialog med avsett i bilder.Den første time blir elevene presentert for et performativt foredrag hvor det legges opp til samtaler og aktivt engasjement mellom elevene og formidler. Med belysning på forskjellige tematikker utfordres, oppfordres og trenes elevene til refleksjon og kritisk tenkning rundt Nord’s identitet.
På bakgrunn av det performative foredrag fortsetter andre time med et collageverksted. Her får elevene selv muligheten til å uttrykke deres egen stemme igjennom et visuelt språk (collage) og supplerende tekst med fortellinger om «Nord» sett fra ungdommens blikk og virkelighet. Forløpet avsluttes med at elevenes collager og tekst presenteres på en felles instagram-side for Arktiske historier sammen med alle de andre klasser fra Finnmark, Troms og Nordland.

Fighting Gravity

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
Fast- og bestillingstilbud: I sju sekunder svever jeg. Og det føles som en evighet.
Det er helt fantastisk, og man vil bare fortsette, og fortsette.
Og når du kjenner at du har gjort alt riktig, og skjønner at dette blir langt –
den følelsen er helt ubeskrivelig, og den er faktisk bedre enn å stå øverst på pallen,
tro det eller ei, men sånn er det.Fighting Gravity handler om å følge drømmene sine, og ha mot til å stå opp imot de kreftene som trekker oss nedover, fysisk og mentalt. Både de kreftene som bor inni oss, og de som påvirker oss utenfra og som er med på å bestemme våre skjebner.Fighting Gravity tar utgangspunkt i den kampen kvinnelige skihoppere har måttet kjempe, og fremdeles kjemper, for å få de samme rettighetene som sine mannlige kollegaer i hoppbakken. Til tross for at kvinner faktisk har bedre forutsetninger til å fly lengre enn menn, blir de holdt ute av de største bakkene i verden, og det er fremdeles et stort gap mellom hva kvinner og menn får i pengepremiene og sponsormidler. Det er fortsatt er en vei å gå før kvinner blir verdsatt på lik linje, og får de samme mulighetene som sine mannlige kollegaer.

Forestillingen har som formål å stimulere til diskusjon rundt kjønnsroller og diskriminering.Støttet av SPENN, Fritt ord, Fond for lyd og bilde og Kulturrådet.

Folk/Olbmot (Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš med strykere fra Arktisk Filharmoni)

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
Fast- og bestillingstilbud:“Ovddešáiggi suoivvanasat

juoga lea dáhpáhuvvan mii ain čuvvoda 
juoga lea darvanan
muhtiniin leat eanet suoivvanasat go earáin”Čájálmas lea dáiddalaš ipmárdus min lagas vássánáiggi dáhpáhusain, boađus máŋggaid historjjáin ja iešguđetlágan olbmuin. Olbmot lea historjjálaš dáhpáhusaid (teaksta) čoakkáldat mii respondere dasa mii lea ja mii ain bissu, seagáš mii ii atte vástádusa.Teavsttažiid sisdoallu lea nállebuhtisvuođa historjjás máŋggaid áigodagas ja baikkis. Auswitch’a goddinhivvodat  ja oaiveskálžžuid mihtideapmi Sámis, lea temáhtalaš deaddun das.Čájálmas lea boađus máŋga ja iešguđetlágaš olbmuin. Das ii leat okta morála, dat ii cuoiggo ovtta čoavdašuvvamii, dat lea baicca niehkočoakkáldat, sánit, jurdagat ja jienat mat dávistit vássánáiggi suoivvanasaiguin.Lávdegiella: Davvisámegiella, tekstejuvvo dárogillii. Álgočájálmas: ođđajagimánu 2020.Álgočájálmas: 6.2.2020 – Svalbárddas.Čájálmas lea guovttegielat sihke dáro- ja sámegillii. Das lea ollu ealli musihkka; vokálakomposišuvnnat ja Árktalaš Filharmoniija streaŋgačuojaheaddjit. Video ja jienat leat visuála ja lávdehábmema váldoelemeanttat.---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------“Skygger fra fortidennoe har skjedd som fortsatt følger oss 
noe sitter fast
noen har flere skygger enn andre”                   OLBMOT/Folk er en kunstnerisk respons på hendelser fra vår nære fortid, et resultat av flerehistorier og mange ulike folk. OLBMOT/Folk er en samling fabuleringer over historiske hendelser som en respons til det som fortsatt sitter fast og som fortsetter. En sammensatt vev som ikke gir svar. Tekstene består av flere glimt fra rasebiologiens historie. Den beveger seg historisk over flere steder og tider. Auswitch og målinger av sameskaller i Sápmi danner tematisk tyngdepunkt.Den har ikke en sosialpolitisk målsetning, den har ikke tilsnitt av dokumentarisme, journalistikk eller ønske om fakta. Forestillingen er et resultat av mange og ulike folk. OLBMOT/Folk har ikke enmoral, den peker ikke på en løsning. Den er en samling fabuleringer, ord, tanker og subjektive lyder som en respons på skyggene fra fortiden.Forestillingen er tospråklig og kan forstås både på norsk og samisk.
Forestillingen har et stort innslag av levende musikk; vokalkomposisjoner og en strykekvartett fra Arktisk Filharmoni. Video og lys er det visuelle og scenografiske hovedelementet. 

iHuman

Film, Trinn: 10-VG3
Bestillingstilbud:Kunstig intelligens - det nye Big Bang?Visste du at uten kunstig intelligens ville Facebook, Instagram og Google vært støv?Noen ser på kunstig intelligens som løsning på klimakrisen, kreftgåten og hungersnød. Andre mener den er en større trussel mot menneskeheten enn atombomben.  Maskinene lærer nå selv av sine egne avgjørelser, og hastigheten på maskinene vil være 100 000 ganger så kjappe om bare få år.  Hvem taster inn hvilke koder for fremtiden vår, og hva betyr det for livet ditt? Hvordan kan vi sikre oss at maskinene kodes med algoritmer som er til det beste for menneskene og demokratiet? Bli med verden rundt og opplev innsiden av den eksplosivt voksende kunstig intelligens industrien.iHUMAN er lagd av det prisvinnende teamet bak filmen DRONE.Etter filmvisningen inviteres elevene til samtale med formidler.

Inge Bremnes

Musikk, Trinn: 8-VG3
Fast- og bestillingstilbud: Inge Bremnes lager populærmusikk på nordnorsk. Den senere tiden har sangene hans blitt rene radiofavoritter og spilles daglig i bl.a. NRK. Han er også kjent for å levere fengende konserter med sitt godt innspilte band. Lydlandskapet han skaper er kanskje litt atmosfærisk, og veksler hele tiden mellom det kraftfulle og det mere stillferdige. Tekstene står sentralt og kan være både underfundige og tvetydige, men noen ganger også åpenlyst direkte.På en typisk Inge Bremnes-konsert får du sterke musikalske opplevelser, tekster om liv og død og mye annet, spennende låtarrangementer, samt en god klype nordnorsk humor imellom låtene.

Kjønnsroller i polarhistorien

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Bestillingstilbud: Eventyrlystne kvinner reiste på fangst i Arktis. Likevel fortelles polarhistorien som oftest med utgangspunkt i menns erobringer og heltedåder.I Norges arktiske universitetsmuseum sitt undervisningsopplegg om kjønn og polarhistorie, får elevene kjennskap til polarhistorie, lokalhistorie og et innblikk i hvordan historikere og museer jobber med kilder. Gjennom muntlige og kreative aktiviteter lærer elevene å identifisere og vurdere et utvalg av det unike kildematerialet som brukes i utstillingene. De skal forstå hvordan det kan tolkes på ulike måter når de jobber med historieskriving.

Lag din film

Film, Trinn: 5-VG3
Bestillingstilbud: Dette er et filmverksted hvor elevene skal arbeide seg gjennom prosessen fra idé til ferdig resultat. Skolene bestemmer selv om elevene skal lære fiksjonsfilm, dokumentarfilm eller musikkvideo. Verkstedet begynner med en felles økt om hva film er, om dramaturgiske kjennetegn ved filmsjangeren som er valgt, og en praktisk iscenesettelsesoppgave før elevene skal jobbe kreativt i gruppearbeid. I løpet av dagen skal elevene idémyldre seg frem til historier som de skal filme, redigere, presentere og evaluere på slutten av verkstedet.Filmverkstedet avslutter med verdenspremierer og påfølgende evaluering. Skolene får filmene på minnepenn. Tvibit har med filmutstyr.

Mine brødre

Litteratur, Trinn: 9-VG3
Fast- og bestillingstilbud: «Vi sees snart igjen, inshallah, kjære bror».Hvor mye er du villig til å ofre for å bli akseptert? Finnes det alltid en vei tilbake? Adel Khan Farooqs roman Mine brødre er en brennaktuell fortelling om brorskap, ungdom og ekstremisme.I skyggen av terrorangrepet i Paris må vanlig Oslo-ungdom bære skyld på grunn av sin religion. Syttenårige Messi fra Mortensrud blir stilt overfor valg han aldri hadde trodd han skulle få.

Gjennom spesiallaget animasjon av Shezart alias Sheraz Ali, musikk og høyt- lesning, tar forfatteren elevene med inn i en indre og ytre kamp om aksept, tro, vennskap og kjærlighet. Elevene inviteres til debatt.Forfatter Adel Khan Farooq jobber også som journalist og dokumentarfilmskaper.
​​​​​​​Kan knyttes opp mot Tromsungdom leser i VGS. 

Mine spor i verden

Visuell kunst, Trinn: 7-VG3
Bestillingstilbud - for elever som trenger ekstra tilrettelegging: I Mine spor i verden er en tilrettelagt produksjon der eleven får utforske sin kreativitet gjennom å lage en skulptur av noen godt bruke hverdagslige gjenstander.Spontanitet, konsentrasjon og skaperglede står i sentrum. Gjennom fargerike "spor" på papir, i tillegg til en selvlaget skulptur, utforsker eleven det tredimensjonale ved rommet og dets muligheter. På slutten blir det refleksjon i form av samtaler om skulpturene som er laget, og elevene kan få kunstverket sitt med hjem.Formidleren møter elevene med materialer og maling til å dekorere eller omskape gjenstandene med.Vi lager først histo-trykk med maling på papir. Da lager vi avtrykk med gjenstander og prøver ut hvordan gjenstanden kan lage spennende mønster. Etterpå lager vi en skulptur av forskjellige ting og tang som vi dekorer. Så signerer vi skulpturen med å sette et trykk av gjenstanden vi brukte i begynnelsen. Mine spor i verden bygger på kunstuttrykket Outsider Art. Outsider Art har ofte elementer av funnet materiale og spontanitet i seg, og kunstnere i denne sjangeren bruker gjerne ting som de har hentet fra det hverdagslige livet. I Mine spor i verden vil Outsider Art formidles til elevene gjennom deres egen skapende aktivitet.Vi oppfordrer elevene til å ta med noe hjemmefra. En gammel kopp? En enslig sko? Kanskje et gammelt klesplagg? Alt som ikke er i bruk lenger kan bli til en fantastisk skulptur i denne produksjonen!De gjenstander eller ting vi mennesker omgir oss med, kjøper, lager, finner og bruker viser noe av hvem vi er, forteller noe om oss og hvor vi kommer fra. Når elevene får i oppgave å finne en gjenstand de vil ta med, skaper dette bevissthet for omgivelsene vi lever i. Når elevene jobber med å omskape gjenstanden vil de også bli godt kjent med dens taktile kvaliteter og man vil oppleve en større nærhet til tingen.Før elevene begynner tar vi bilde av gjenstandene samlet, og det vil også bli tatt bilde av skulpturene til slutt. Som avslutning av denne formidlingen skal de nye forvandlede gjenstandene/skulpturene settes frem, og hele gruppen vil samtale om skulpturene.

Rekonstruksjon Utøya

Film, Trinn: 8-VG3
Bestillingstilbud:Rekonstruksjon Utøya er en film om å overleve og om å leve videre med traumatiske minner fra den mest omfattende og brutale, fascistiske terrorhandlingen som har funnet sted i Europa etter andre verdenskrig. Utøya-overlevere Rakel, Mohammed, Jenny og Torje gjenforteller sine historier i et tomt svartmalt filmstudio. I løpet av to uker rekonstruerer de sine opplevelser fra 22. juli i 2011. Sammen med et filmteam og 12 andre ungdommer, og uten andre rekvisitter enn hvit tape til å merke gulvet med, gjenskaper de dagen som forandret livene deres. Dagen da morgendagens makthavere skulle bli et offer for et fascistisk korstog mot det åpne, demokratiske og flerkulturelle samfunnet.I denne dokumentarfilmen vender noen av de overlevende tilbake til minnene fordi de er overbevist om at det er viktig for dem selv, for oss, for samtiden og for fremtiden.

Skolestartfestival - Rakettnatt

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Fasttilbud: I samarbeid med Rakettnatt Music and Arts Festival arrangerte Den kulturelle skolesekken i Tromsø i fjor den første Skolestartfestivalen. 2.400 ungdommer samlet seg på Stortorget i Tromsø for å oppleve Isak, Nordting og Arif. I år utvides festivalen slik at flere publikummere skal få oppleve større og flere artister.Du får se hiphop-duoen RSP & Thomax, som får strålende anmeldelser på grunn av rå steming og kontakt med publikum.Thea Hjelmeland tar oss med på dansegulvet, hvor hun tar et ærlig oppgjør med tabuene rundt kropp og forskrudde skjønnhetsidealer.SKAAR har fått en kanonstart på karrieren med låtene ”Higher Ground” (fra filmen Battle) og ”Wicked Rhythm”. SKAAR blir det neste store!Boy Pablo gjorde vill suksess i fjor, og ble verdenskjent nærmest over natta. Gjør deg klar for en morsom konsert med glad indiepop!

Skriv for livet

Litteratur, Trinn: 8-VG3
Bestillingstilbud:​​​​​​​ Skriv for livet er et kreativt skrivekurs for alle, enten du har en forfatter i magen eller slett ikke har tro på at du kan skrive. Kurset vil gi kjennskap til forskjellige litterære sjangre som karakterbygging, fortelling, kortprosa og poesi.Skrivekurset er lagt opp på en uformell og leken måte som setter hver elevs kreative muligheter og evner i sentrum. Gjennom forskjellige skriveøvelser, tekster og diskusjoner, vil elevene i løpet av to timer produsere korte skjønnlitterære tekster. Skriv for livet! vil sveipe innom forskjellige litterære sjangre, som karakterbygging, fortelling, kortprosa og poesi.

Sápmí – en nasjon blir til

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Bestillingstilbud: Sápmi er samenes navn på sitt eget land og sin egen nasjon. Det er en nasjon uten statsgrenser og stat, men med felles språktradisjoner, historie og kultur.Dette tilbudet fra Norges arktiske universitetsmuseum - UIT har som mål å vise hva som skjedde med samisk kultur og språk i møtet med det norske samfunnet etter andre verdenskrig. Eleven skal få et innblikk i framveksten av den moderne samebevegelsen. De skal også få utforske hvordan samene, fra å være en spredt og fåtallig utkantbefolkning i flere land, har utviklet et nasjonalt fellesskap og etablert seg som et moderne urfolk. 

Les mer om utstillingen her: http://sapmi.uit.no/sapmi/ExhibitionStart.do?language=norsk

Tromsungdom leser - Bokprat

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Tromsungdom leser er et tredelt tilbud som består av et forfattermøte, en bokprat for elever og et faglig seminar for lærere og skolebibliotekarer.Forfattermøtene arrangeres av Den kulturelle skolesekken og i år er det Adel Khan Farooq og Ellen Hofsø som står på menyen. Skolene kan selv velge hvilken av disse to produksjonene de ønsker å knytte opp mot Tromsungdom leser. Se nærmere presentasjon av produksjonene i katalogen og på DKS sin hjemmeside.Bokpraten arrangeres av Troms fylkesbibliotek og holdes av erfarne litteraturformidlere som presenterer norsk og utenlandsk samtidslitteratur tilpasset de ulike studieretningene. Bokpresentasjonene kan knyttes til skolenes egne lesestimuleringstiltak og brukes som introduksjon til fordypnings-oppgaver.Seminaret for lærer og skolebibliotekarer inneholder en presentasjon av bokpraten i tillegg til et forfattermøte og et formidlingsforedrag. Seminaret avholdes vanligvis i uke 4.I skolenes påmelding til Tromsungdom leser inngår både bokprat, forfatterbesøk og litteraturseminar. Husk å melde hvilken forfatter dere ønsker.Aktuell informasjon finnes på kulturitroms.no og på bibliotek.tromsfylke.no under fanen Formidling.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter