Sjøvegan videregående skole

Sjøvegan videregående skole

Postadresse: , 9350 Sjøvegan

Besøksadresse: Helsesenterveien 1, 9350 Sjøvegan

Telefon: 77789500, 95810490

Kontaktperson: Line Jannik Skjelnes , 77 78 95 21 (Arbeid), 95 04 23 49 (Mobil), line.jannik.skjelnes@tffk.no

Antall produksjoner: 15

  • Alle
  • Grunnskole

Arktiske historier – Blikk på «Nord»

Visuell kunst, Trinn: 8-VG3
Fast- og bestillingstilbud:Hva er «Nord»? Er bildene av ditt nord det samme nord som presenteres i kunst, media og reklame? Hvordan presenteres land, folk og kultur i Nord utenfra, og hvordan representerer vi oss selv? Hva var den historiske fremstilling og hva er fortellingen i dag? Hvor mye er overlevde myter og hva er virkelighet? Er det dekkende for det mangfold og diversitet Nord består av?Formidlingsprosjektet er inspirert av den vitenskapelig ekspedisjonen La Recherche som reiste gjennom Nord-Norge og Arktis i perioden 1838-1840. Her skildret og dokumenterte den franske kunstner François-Auguste Biard igjennom malerier det «Nord» de møtte; i motsetning til hans tidligere malerier hvor han uten å ha vært i det arktiske utelukkende malt idéen om «Nord». Igjennom et to timers forløp kretser vi rundt spørsmålet: Hvordan har andres «blikk fra utsiden» og våre «blikk fra innsiden» over tid påvirket hvordan vi tenker på Nord? Tematikker for å fremme kompetanser som kritisk tenkning og refleksjon. Med visuelt materiale fra historiske og samtids- kunstverk samt fra populærkultur, turisme og det offentlige rom vil dykker vi ned i bevisstgjøring og dialog med avsett i bilder.Den første time blir elevene presentert for et performativt foredrag hvor det legges opp til samtaler og aktivt engasjement mellom elevene og formidler. Med belysning på forskjellige tematikker utfordres, oppfordres og trenes elevene til refleksjon og kritisk tenkning rundt Nord’s identitet.
På bakgrunn av det performative foredrag fortsetter andre time med et collageverksted. Her får elevene selv muligheten til å uttrykke deres egen stemme igjennom et visuelt språk (collage) og supplerende tekst med fortellinger om «Nord» sett fra ungdommens blikk og virkelighet. Forløpet avsluttes med at elevenes collager og tekst presenteres på en felles instagram-side for Arktiske historier sammen med alle de andre klasser fra Finnmark, Troms og Nordland.

Elvesang

Litteratur, Trinn: 9-VG3
Fast- og bestillingstilbud: Elvesang er en historisk roman om kvenjenta Kaarina og lillebroren Daniel. Året er 1868. På grunn av hungersnød i Tornedalen i Sverige blir de sendt hjemmefra. De reiser med samene, en reise som tar flere måneder gjennom kalde vintervidder. De havner i Lavangen i Troms, men kommer bort fra hverandre. Handlingen utspiller seg i spenningsfeltet mellom tre kulturer og tre språk. Kaarina kjemper hardt for å finne fotfeste og bli likt og godtatt, hun leter etter lillebroren og har hemmelige møter med samegutten Áslat.Boka forteller hvordan det er å bli kastet inn i nye omgivelser, om ikke å forstå språket, om bare ha seg selv å stole på. Og den forteller om å utvikle styrke, om motgang og kjærlighet. Boka har sterk relevans til dagens flyktningesituasjon. Kan knyttes opp mot Tromsungdom leser i VGS. 

Fighting Gravity

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
Fast- og bestillingstilbud: I sju sekunder svever jeg. Og det føles som en evighet.
Det er helt fantastisk, og man vil bare fortsette, og fortsette.
Og når du kjenner at du har gjort alt riktig, og skjønner at dette blir langt –
den følelsen er helt ubeskrivelig, og den er faktisk bedre enn å stå øverst på pallen,
tro det eller ei, men sånn er det.Fighting Gravity handler om å følge drømmene sine, og ha mot til å stå opp imot de kreftene som trekker oss nedover, fysisk og mentalt. Både de kreftene som bor inni oss, og de som påvirker oss utenfra og som er med på å bestemme våre skjebner.Fighting Gravity tar utgangspunkt i den kampen kvinnelige skihoppere har måttet kjempe, og fremdeles kjemper, for å få de samme rettighetene som sine mannlige kollegaer i hoppbakken. Til tross for at kvinner faktisk har bedre forutsetninger til å fly lengre enn menn, blir de holdt ute av de største bakkene i verden, og det er fremdeles et stort gap mellom hva kvinner og menn får i pengepremiene og sponsormidler. Det er fortsatt er en vei å gå før kvinner blir verdsatt på lik linje, og får de samme mulighetene som sine mannlige kollegaer.

Forestillingen har som formål å stimulere til diskusjon rundt kjønnsroller og diskriminering.Støttet av SPENN, Fritt ord, Fond for lyd og bilde og Kulturrådet.

iHuman

Film, Trinn: 10-VG3
Bestillingstilbud:Kunstig intelligens - det nye Big Bang?Visste du at uten kunstig intelligens ville Facebook, Instagram og Google vært støv?Noen ser på kunstig intelligens som løsning på klimakrisen, kreftgåten og hungersnød. Andre mener den er en større trussel mot menneskeheten enn atombomben.  Maskinene lærer nå selv av sine egne avgjørelser, og hastigheten på maskinene vil være 100 000 ganger så kjappe om bare få år.  Hvem taster inn hvilke koder for fremtiden vår, og hva betyr det for livet ditt? Hvordan kan vi sikre oss at maskinene kodes med algoritmer som er til det beste for menneskene og demokratiet? Bli med verden rundt og opplev innsiden av den eksplosivt voksende kunstig intelligens industrien.iHUMAN er lagd av det prisvinnende teamet bak filmen DRONE.Etter filmvisningen inviteres elevene til samtale med formidler.

Inge Bremnes

Musikk, Trinn: 8-VG3
Fast- og bestillingstilbud: Inge Bremnes lager populærmusikk på nordnorsk. Den senere tiden har sangene hans blitt rene radiofavoritter og spilles daglig i bl.a. NRK. Han er også kjent for å levere fengende konserter med sitt godt innspilte band. Lydlandskapet han skaper er kanskje litt atmosfærisk, og veksler hele tiden mellom det kraftfulle og det mere stillferdige. Tekstene står sentralt og kan være både underfundige og tvetydige, men noen ganger også åpenlyst direkte.På en typisk Inge Bremnes-konsert får du sterke musikalske opplevelser, tekster om liv og død og mye annet, spennende låtarrangementer, samt en god klype nordnorsk humor imellom låtene.

Lag din film

Film, Trinn: 5-VG3
Bestillingstilbud: Dette er et filmverksted hvor elevene skal arbeide seg gjennom prosessen fra idé til ferdig resultat. Skolene bestemmer selv om elevene skal lære fiksjonsfilm, dokumentarfilm eller musikkvideo. Verkstedet begynner med en felles økt om hva film er, om dramaturgiske kjennetegn ved filmsjangeren som er valgt, og en praktisk iscenesettelsesoppgave før elevene skal jobbe kreativt i gruppearbeid. I løpet av dagen skal elevene idémyldre seg frem til historier som de skal filme, redigere, presentere og evaluere på slutten av verkstedet.Filmverkstedet avslutter med verdenspremierer og påfølgende evaluering. Skolene får filmene på minnepenn. Tvibit har med filmutstyr.

Langs route E6 med Chevrolet`n - Midt-Troms museum

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Bestillingstilbud:  Samferdselshistoria i Midt-Troms. Drosjebilen fra Øverbygd har en myteomspunnet fortid som Midt-Troms Museum ønsker å formidle til elevene i de videregående skolene. Bilen har hatt en rolle i mange av livets situasjoner i sorg og glede og i krig og flukt. Den har fraktet mennesker fra alle lag av folket. Fra bønder, byfolk, hytteturister og bærplukkere til statsminister og monark. Særlig er den kjent for sin rolle under Annen verdenskrig da den fraktet statsminister og regjeringsmedlemmer under flukten nordover i landet.
Gjennom å la elevene få oppleve den gamle Chevrolet`n på nært hold, vil dette DKS-tilbudet sette fokus på temaer som krigshistorie, bilhistorie, samferdselshistorie, så vel som bilmekanisk utvikling og hvordan bilismens spede begynnelse var med på å forme det samfunnet vi kjenner i dag.

Markens grøde - LIVE

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Bestillingstilbud:Hamsuns Nobelroman presentert på 40 minutter, spesielt bearbeidet for unge lyttere.  Markens Grøde LIVE, er en bearbeidelse av Hamsuns Nobelprisroman. Vi ønsker å skape en knallsterk litterær opplevelse, som gir ungdommene lyst til å lese.Vi forteller historien til nybrottsmannen Isak, som bygger opp gården Sellanrå, og hans møte med det moderne samfunnet gjennom gruvedrifta i fjellene rundt gården. Forestillingen løfter fram en økokritisk lesning av romanen og problematiserer forholdet mellom mennesket og natur. Forestillingen er et unikt utgangspunkt for å jobbe videre med romanen i klasserommet.  Vi anbefaler norsklærere å ta en prat med elevene om Hamsun og Markens grøde på forhånd. Det er viktig at alle klasser ser vår forarbeidsfilm, med samtaleoppgave til elevene. Se vedlegg til høyre på sidenOm konserten:Dette litterære prosjektet har lånt konserten som form, men fortellingen er i fokus. Musikken forsterker og tydeliggjør tekstopplevelsen og skaper et rom som oppleves nært.  Konserten spilles av to formidlere og én musiker.Hamsunsenteret vant prisen for Årets formidlingskonsept med bidraget «Markens grøde – en høytlesningskonsert» på Det nasjonale museumsmøtet 2018. Link til sak på Hamsunsenterets nettside: Hamsunsenteret

Mine brødre

Litteratur, Trinn: 9-VG3
Fast- og bestillingstilbud: «Vi sees snart igjen, inshallah, kjære bror».Hvor mye er du villig til å ofre for å bli akseptert? Finnes det alltid en vei tilbake? Adel Khan Farooqs roman Mine brødre er en brennaktuell fortelling om brorskap, ungdom og ekstremisme.I skyggen av terrorangrepet i Paris må vanlig Oslo-ungdom bære skyld på grunn av sin religion. Syttenårige Messi fra Mortensrud blir stilt overfor valg han aldri hadde trodd han skulle få.

Gjennom spesiallaget animasjon av Shezart alias Sheraz Ali, musikk og høyt- lesning, tar forfatteren elevene med inn i en indre og ytre kamp om aksept, tro, vennskap og kjærlighet. Elevene inviteres til debatt.Forfatter Adel Khan Farooq jobber også som journalist og dokumentarfilmskaper.
​​​​​​​Kan knyttes opp mot Tromsungdom leser i VGS. 

Mine spor i verden

Visuell kunst, Trinn: 7-VG3
Bestillingstilbud - for elever som trenger ekstra tilrettelegging: I Mine spor i verden er en tilrettelagt produksjon der eleven får utforske sin kreativitet gjennom å lage en skulptur av noen godt bruke hverdagslige gjenstander.Spontanitet, konsentrasjon og skaperglede står i sentrum. Gjennom fargerike "spor" på papir, i tillegg til en selvlaget skulptur, utforsker eleven det tredimensjonale ved rommet og dets muligheter. På slutten blir det refleksjon i form av samtaler om skulpturene som er laget, og elevene kan få kunstverket sitt med hjem.Formidleren møter elevene med materialer og maling til å dekorere eller omskape gjenstandene med.Vi lager først histo-trykk med maling på papir. Da lager vi avtrykk med gjenstander og prøver ut hvordan gjenstanden kan lage spennende mønster. Etterpå lager vi en skulptur av forskjellige ting og tang som vi dekorer. Så signerer vi skulpturen med å sette et trykk av gjenstanden vi brukte i begynnelsen. Mine spor i verden bygger på kunstuttrykket Outsider Art. Outsider Art har ofte elementer av funnet materiale og spontanitet i seg, og kunstnere i denne sjangeren bruker gjerne ting som de har hentet fra det hverdagslige livet. I Mine spor i verden vil Outsider Art formidles til elevene gjennom deres egen skapende aktivitet.Vi oppfordrer elevene til å ta med noe hjemmefra. En gammel kopp? En enslig sko? Kanskje et gammelt klesplagg? Alt som ikke er i bruk lenger kan bli til en fantastisk skulptur i denne produksjonen!De gjenstander eller ting vi mennesker omgir oss med, kjøper, lager, finner og bruker viser noe av hvem vi er, forteller noe om oss og hvor vi kommer fra. Når elevene får i oppgave å finne en gjenstand de vil ta med, skaper dette bevissthet for omgivelsene vi lever i. Når elevene jobber med å omskape gjenstanden vil de også bli godt kjent med dens taktile kvaliteter og man vil oppleve en større nærhet til tingen.Før elevene begynner tar vi bilde av gjenstandene samlet, og det vil også bli tatt bilde av skulpturene til slutt. Som avslutning av denne formidlingen skal de nye forvandlede gjenstandene/skulpturene settes frem, og hele gruppen vil samtale om skulpturene.

Romeo og Julie (Kompani13)

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
Fast- og bestillingstilbud: Romeo og Julie av Kompani13 er en klasseromsforestilling som med enkle virkemidler engasjerer elevene på enkle og elegante måter, og gjør dem til deltakere i historien. På scenen, som i dette tilfellet er elevenes eget klasserom, står Steinar Thorsen og Jorunn Lullau. De benytter seg av helt enkle virkemidler og noen få rekvisitter, for å gjøre historien om Capulet og Montague-familiens historie levende. Stykket problematiserer hvor dumt og unødvendig krig er, når kjærlighet, forståelse og vennskap faktisk alltid er en mulighet. Med sin kjærlighet og død, skaper Romeo og Julie endring.Kompani13s nye oppsetning av historien er skapt med tanke på unge i alderen 13–16 år, ungdommer som faktisk er like gamle som Romeo og Julie skildres i skuespillet. Slik tangeres ungdommenes virkelighetsoppfatning, og gir mulighet for refleksjon om disse temaene og deres forhold til verden i dag. Målet med forestillingen er at problematikken i stykket kan føre til ytterlig diskusjon, refleksjon og kunnskap i disse største moralfilosofiske spørsmålene.

Salangsverket - et industrieventyr - Sør Troms Museum

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Bestillingstilbud: Bli med på en reise tilbake til den lokale industrielle revolusjonen! Salangsverket ble bygget opp ved det forrige århundreskiftet. Det ble foredlet jernmalm som ble eksportert til utlandet. Det medførte nye, store bygninger, tilflytting av arbeider, og man fikk butikker og elektrisitet. Industrieventyret ble likevel svært kortvarig med drift kun fra 1907-1912. I dag er det bare ruiner igjen.I dette opplegget får elevene lære mer om da den industrielle revolusjonen kom til Salangen og hvilke konsekvenser dette fikk for lokalsamfunnet. De vil også få arbeidsoppgaver knyttet til temaet. Første stopp vil være Lundbrygga. Deretter drar vi ut og ser på ruinene som står igjen etter Salangsverket på Langneset i dag.

SELFrida

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Bestillingstilbud:Gjennom SELFrida skal vi bli bedre kjent med en av verdens største kvinnelige kunstnere, Frida Kahlo. Vi skal reflektere over hva en selfie og selv-iscenesettelse egentlig er og handler om. Og om hvordan smerte, motgang og fysiske defekter også kan være en styrke.I løpet av sin relativt korte karriere malte Frida Kahlo blant annet 70 unike selvportretter – malerier som i dag går for å være noen av verdens høyest oppskattede. Frida Kahlo er også gjennom sin sterke livshistorie blitt både et globalt kunst-, mote- og feministikon.Produksjonen SELFrida starter med en 20 minutters performance/intro (musikk, sang, projeksjon) om det turbulente livet til den meksikanske kunstneren, som sies å ha «oppfunnet selfien». Deretter følger et kreativt verksted. Der skal elevene selv skape et selvportrett – eller en selfie – ved hjelp av medfølgende rekvisitter. De kan velge å gjenskape et maleri av Frida – eller fritt kreere sin egen idé, basert på inspirasjon fra ett av Fridas malerier. Se utfyllende info under vedlegg på høyre side. Denne må leses før besøket. 

Skipsverftshistorie i Harstad

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Bestillingstilbud: I 1895 bygde Richard Kaarbø en slipp for å betjene dampskipstrafikken i Nord-Norge. Harstad Mekaniske Verksted fikk i perioden 1906 til 1919 følge av en rekke større og mindre verksteder, blant annet Ejnar S. Nielsen Mekaniske Verksted A/S. Verftene produserte alt fra skip til vinsjer, lanterner, snøploger, busskarosseri, dampmaskiner, dampkjeler og tankanlegg. Skipsreparasjon og vedlikehold har likevel hatt størst prioritet og omfang.

Gjennom tekster og musikk, skrevet og framført av Ola Bremnes, og hverdagsskildringer fra en arbeidsdag presentert av skipsverftets pensjonister, ønsker vi å gi elevene innblikk i denne viktige delen av vår lokalhistorie.

Tromsungdom leser - Bokprat

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Tromsungdom leser er et tredelt tilbud som består av et forfattermøte, en bokprat for elever og et faglig seminar for lærere og skolebibliotekarer.Forfattermøtene arrangeres av Den kulturelle skolesekken og i år er det Adel Khan Farooq og Ellen Hofsø som står på menyen. Skolene kan selv velge hvilken av disse to produksjonene de ønsker å knytte opp mot Tromsungdom leser. Se nærmere presentasjon av produksjonene i katalogen og på DKS sin hjemmeside.Bokpraten arrangeres av Troms fylkesbibliotek og holdes av erfarne litteraturformidlere som presenterer norsk og utenlandsk samtidslitteratur tilpasset de ulike studieretningene. Bokpresentasjonene kan knyttes til skolenes egne lesestimuleringstiltak og brukes som introduksjon til fordypnings-oppgaver.Seminaret for lærer og skolebibliotekarer inneholder en presentasjon av bokpraten i tillegg til et forfattermøte og et formidlingsforedrag. Seminaret avholdes vanligvis i uke 4.I skolenes påmelding til Tromsungdom leser inngår både bokprat, forfatterbesøk og litteraturseminar. Husk å melde hvilken forfatter dere ønsker.Aktuell informasjon finnes på kulturitroms.no og på bibliotek.tromsfylke.no under fanen Formidling.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter