Seljestad ungdomsskole

Seljestad ungdomsskole

Postadresse: , 9407 Harstad

Besøksadresse: Bjørkallé 1, 9407

Telefon: 77 02 63 60

Kontaktperson: Øystein David Iversen, 77026367, oystein.iversen@oppvekst.harstad.kommune.no

Antall produksjoner: 5

  • Alle
  • VGS

Fighting Gravity

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
Fast- og bestillingstilbud: I sju sekunder svever jeg. Og det føles som en evighet.
Det er helt fantastisk, og man vil bare fortsette, og fortsette.
Og når du kjenner at du har gjort alt riktig, og skjønner at dette blir langt –
den følelsen er helt ubeskrivelig, og den er faktisk bedre enn å stå øverst på pallen,
tro det eller ei, men sånn er det.Fighting Gravity handler om å følge drømmene sine, og ha mot til å stå opp imot de kreftene som trekker oss nedover, fysisk og mentalt. Både de kreftene som bor inni oss, og de som påvirker oss utenfra og som er med på å bestemme våre skjebner.Fighting Gravity tar utgangspunkt i den kampen kvinnelige skihoppere har måttet kjempe, og fremdeles kjemper, for å få de samme rettighetene som sine mannlige kollegaer i hoppbakken. Til tross for at kvinner faktisk har bedre forutsetninger til å fly lengre enn menn, blir de holdt ute av de største bakkene i verden, og det er fremdeles et stort gap mellom hva kvinner og menn får i pengepremiene og sponsormidler. Det er fortsatt er en vei å gå før kvinner blir verdsatt på lik linje, og får de samme mulighetene som sine mannlige kollegaer.

Forestillingen har som formål å stimulere til diskusjon rundt kjønnsroller og diskriminering.Støttet av SPENN, Fritt ord, Fond for lyd og bilde og Kulturrådet.

Kunsten ved Harstad skole

Visuell kunst, Trinn: 8
Fast tilbud for 8. trinn i Harstad kommune: Allerede i skolegården møter du det første kunstverket; stort og rødt skinner det opp mellom byggene. Og så snart du kommer inn i skolebygningen møter du mere kunst; i gangene, i trappene, ja faktisk i hele bygget!Det er hele 30 skulpturer og bilder laget av til sammen 13 kunstnere. Vi kaller gjerne en kunstsamling som dette for utsmykking, selv om hvert og ett av kunstverkene har sin helt særegne karakter.Alt dette skal elevene få oppleve og bli kjent med når de kommer på besøk til skolen. Elevene skal på en kunstvandring sammen med kunstner Janne Juvi Rasmussen. Og de skal i tillegg fordype seg i ett av verkene sammen med Rina Charlott Lindgren, kunstneren som har laget nettopp dette utvalgte verket. I den påfølgende workshopen får elevene  prøve ut én av Rinas måter å jobbe på.Kunstmøtet starter ved Harstad fritidssenter, der elevene og lærerne blir tatt imot av de to kunstnerne som skal lede elevene gjennom hele besøket.Mer informasjon kommer. 

Mine brødre

Litteratur, Trinn: 9-VG3
Fast- og bestillingstilbud: «Vi sees snart igjen, inshallah, kjære bror».Hvor mye er du villig til å ofre for å bli akseptert? Finnes det alltid en vei tilbake? Adel Khan Farooqs roman Mine brødre er en brennaktuell fortelling om brorskap, ungdom og ekstremisme.I skyggen av terrorangrepet i Paris må vanlig Oslo-ungdom bære skyld på grunn av sin religion. Syttenårige Messi fra Mortensrud blir stilt overfor valg han aldri hadde trodd han skulle få.

Gjennom spesiallaget animasjon av Shezart alias Sheraz Ali, musikk og høyt- lesning, tar forfatteren elevene med inn i en indre og ytre kamp om aksept, tro, vennskap og kjærlighet. Elevene inviteres til debatt.Forfatter Adel Khan Farooq jobber også som journalist og dokumentarfilmskaper.
​​​​​​​Kan knyttes opp mot Tromsungdom leser i VGS. 

Mine spor i verden

Visuell kunst, Trinn: 7-VG3
Bestillingstilbud - for elever som trenger ekstra tilrettelegging: I Mine spor i verden er en tilrettelagt produksjon der eleven får utforske sin kreativitet gjennom å lage en skulptur av noen godt bruke hverdagslige gjenstander.Spontanitet, konsentrasjon og skaperglede står i sentrum. Gjennom fargerike "spor" på papir, i tillegg til en selvlaget skulptur, utforsker eleven det tredimensjonale ved rommet og dets muligheter. På slutten blir det refleksjon i form av samtaler om skulpturene som er laget, og elevene kan få kunstverket sitt med hjem.Formidleren møter elevene med materialer og maling til å dekorere eller omskape gjenstandene med.Vi lager først histo-trykk med maling på papir. Da lager vi avtrykk med gjenstander og prøver ut hvordan gjenstanden kan lage spennende mønster. Etterpå lager vi en skulptur av forskjellige ting og tang som vi dekorer. Så signerer vi skulpturen med å sette et trykk av gjenstanden vi brukte i begynnelsen. Mine spor i verden bygger på kunstuttrykket Outsider Art. Outsider Art har ofte elementer av funnet materiale og spontanitet i seg, og kunstnere i denne sjangeren bruker gjerne ting som de har hentet fra det hverdagslige livet. I Mine spor i verden vil Outsider Art formidles til elevene gjennom deres egen skapende aktivitet.Vi oppfordrer elevene til å ta med noe hjemmefra. En gammel kopp? En enslig sko? Kanskje et gammelt klesplagg? Alt som ikke er i bruk lenger kan bli til en fantastisk skulptur i denne produksjonen!De gjenstander eller ting vi mennesker omgir oss med, kjøper, lager, finner og bruker viser noe av hvem vi er, forteller noe om oss og hvor vi kommer fra. Når elevene får i oppgave å finne en gjenstand de vil ta med, skaper dette bevissthet for omgivelsene vi lever i. Når elevene jobber med å omskape gjenstanden vil de også bli godt kjent med dens taktile kvaliteter og man vil oppleve en større nærhet til tingen.Før elevene begynner tar vi bilde av gjenstandene samlet, og det vil også bli tatt bilde av skulpturene til slutt. Som avslutning av denne formidlingen skal de nye forvandlede gjenstandene/skulpturene settes frem, og hele gruppen vil samtale om skulpturene.

Ravi leker med toner og ord

Musikk, Trinn: 8-VG3
Dette er ikke en forestilling som trenger forkunnskap om Ravi eller hans musikk. Ingen forberedelser trengs for å bli revet med. Ravi går «rett i strupen» på elevene med sine lyder, sine ord og en god dose musikalsk humor.Tidlig i forestillingen er temaet språkets arbitrære verdi. Det er ingen selvfølge at dyret med jur og rauting heter «Ku». Hvorfor heter skolen din Sulitjelma eller Lebesby? Hvorfor heter den ikke Sjokolade eller Potetgull?
Ravi snakker om å spille instrument. Om å være god. Og om å være dårlig. Ravi er dårlig på trommer. Så han lager trommer med munnen, og han henter frem en elev til å hjelpe seg med "munn-rytmer". 
Vi snakker om hva hiphop er, at det både kan være dans og sang og grafitti og andre ting. Elevene og Ravi lager en hiphopsang sammen, som handler om alle på skolen. Forestillingen passer utmerket for alle trinn, og tilpasses alderen på mottakerne. Felles for alle alderstrinnene er at Ravi lærer dem "hvordan man er på konsert". Hvordan du gir respons etter en låt. Hvordan du "blir med i løpet av låta". Synger med. Og hva gjør man egentlig når artisten på scenen sier takk for seg ... ? Er virkelig konserten ferdig da, eller ... ?
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter