Øyriket oppvekstsenter

Øyriket oppvekstsenter

Postadresse: , 9420 Lundenes

Besøksadresse: Lundenes, 9420

Telefon: 77027880

Kontaktperson: Britt Laila Steinjord, 97563051, britt.steinjord@oppvekst.harstad.kommune.no, Ola Johannes Aadland, 94878973, ola.aadland@oppvekst.harstad.kommune.no

Antall produksjoner: 8

  • Alle
  • Barnehage
  • VGS

Chaplin

Film, Trinn: 6-10
Fast- og bestillingstilbud:Charlie Chaplin er en av de viktigste filmskaperne gjennom tidene. Samtidig var Chaplin så mye mer enn en mann som fikk beste- og oldeforeldre til å le seg skvett i kinosalene. Han brukte også sin posisjon til å forfekte verdier som solidaritet, nestekjærlighet, demokrati og ytringsfrihet. Verdier som alle stod under press i Chaplins egen levetid. Akkurat slik de gjør det i dag. For elevene skal forestillingen være en spennende øyeåpner inn i en ukjent fortid, underholdende i seg selv og oppleves som en feiring av Charlie Chaplin, hans filmer, filmhistoriens barndom, kunstens muligheter og livet selv. “We think too much and feel too little. More than machinery, we need humanity; more than cleverness, we need kindness and gentleness. Without these qualities, life will be violent and all will be lost.”                                                                                                                                                            Charlie Chaplin i DiktatorenI denne 60 minutter lange forestillingen drar manusforfatter Guttorm Andreassen publikum gjennom høydepunktene i Chaplins liv. Fra oppveksten i lutfattige London, via kunstnerisk suksess, rikdom og skandaler i Hollywood, til utvisningen fra USA og de siste årene med familieliv i Sveits. Med et levende språk og smittende entusiasme knytter Hegreberg Chaplins kunstnerskap til historiske hendelser som europeisk utvandring til Amerika, 30-tallets depresjon, den industrielle revolusjon, fremveksten av ideologier som kapitalisme, nazisme og kommunisme, to verdenskriger samt den kalde krigen. En stor del av forestillingen vies ikoniske klipp fra Chaplin-mesterverk som The Kid, City Lights, Modern Times og Diktatoren.Ved siden av komikeren Chaplin, får elevene også bli kjent med Chaplin som humanist, provokatør og samfunnsdebattant. Hegreberg formidler sine tanker om hva som var så unikt med Chaplin som historieforteller og filmskaper, hvordan Chaplins filmer ble så populære i alle lag av befolkingen i alle verdens land, og hvorfor Chaplin fortsatt er relevant for oss i dag. Forestillingen avsluttes med Chaplin sin gripende, framsynte og humanistiske tale fra filmen Diktatoren. Chaplins monolog og budskap har i senere tid nådd ut til et nytt og yngre publikum via sosiale medier.

Fighting Gravity

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
Fast- og bestillingstilbud: I sju sekunder svever jeg. Og det føles som en evighet.
Det er helt fantastisk, og man vil bare fortsette, og fortsette.
Og når du kjenner at du har gjort alt riktig, og skjønner at dette blir langt –
den følelsen er helt ubeskrivelig, og den er faktisk bedre enn å stå øverst på pallen,
tro det eller ei, men sånn er det.Fighting Gravity handler om å følge drømmene sine, og ha mot til å stå opp imot de kreftene som trekker oss nedover, fysisk og mentalt. Både de kreftene som bor inni oss, og de som påvirker oss utenfra og som er med på å bestemme våre skjebner.Fighting Gravity tar utgangspunkt i den kampen kvinnelige skihoppere har måttet kjempe, og fremdeles kjemper, for å få de samme rettighetene som sine mannlige kollegaer i hoppbakken. Til tross for at kvinner faktisk har bedre forutsetninger til å fly lengre enn menn, blir de holdt ute av de største bakkene i verden, og det er fremdeles et stort gap mellom hva kvinner og menn får i pengepremiene og sponsormidler. Det er fortsatt er en vei å gå før kvinner blir verdsatt på lik linje, og får de samme mulighetene som sine mannlige kollegaer.

Forestillingen har som formål å stimulere til diskusjon rundt kjønnsroller og diskriminering.Støttet av SPENN, Fritt ord, Fond for lyd og bilde og Kulturrådet.

Kjøkkenet (Jo Strømgren Kompani)

Scenekunst, Trinn: 1-7
OPPDATERT 12.03.20: FORESTILLINGENE ER AVLYST PÅ GRUNN AV COVID 19
Fasttilbud:  MERK: I Tromsø er dette en del fordypningsprogrammet i scenekunst til 4. trinn, så det er dessverre ikke anledning for andre trinn å melde seg på. 4. trinn må bekrefte deltakelse til dks@tromso.kommune.no. Se når din skole er oppsatt ved å åpne turnéplan til høyre.I utkanten av en by ligger et forlatt og falleferdig hus. En dag kommer det, fra hver sin kant, to mennesker til huset. De står på hver sin side av huset og tenker "Her kan jeg bo!?"Den ene er en gammel sjømann, som omsider har gått i land. Den andre er en foreldreløs liten jente som har rømt fra barnehjemmet. Sjømannen halter gjennom inngangsdøren. Like etter klatrer jenta inn gjennom et vindu. De møtes på kjøkkenet. Ingen av dem vet hva de skal si, men begge tenker "jeg kom først!".Slik starter historien om hvordan disse to blir enige om å bo sammen. Det viser seg å bli litt vanskelig. Begge vil gjøre tingene på sin måte og ingen har særlig erfaring med verken hus eller kjøkken. Dessuten er de noen stabeiser, begge to!Dette er en sprelsk forestilling som tar i bruk elementer både fra gamle tegnefilmer og fra stumfilmsjangeren. 
​​​​Med et ekspressivt fysisk formspråk, leken bruk av scenografi og lydeffekter, samt stemningsskapende trekkspillmusikk formidles en historie som både er morsom og underfundig. Tematikken kan leses på flere plan og er såpass universell at voksne kan diskutere i etterkant med barna på det nivået de selv ønsker. På overflaten er det en humoristisk historie om hvordan to svært forskjellige mennesker klarer å skape en sameksistens. Ikke bare som et kompromiss, men som en hverdagslig symbiose hvor begge blir lykkeligere enn før. De underliggende assosiasjonene er mange. De kan for eksempel gå til utfordringene med de flerkulturelle Norge og resten av verden. Eller til konflikter i ungenes egen hverdag. Målet er ikke å pådytte barna en spesifikk tolkning, men stimulere til å tenke og assosiere.Støttet av: Spenn.no og Norsk kulturråd.Anmeldelser:Bramfritt på tvers-anmeldelse av Tiril B.Bjørkvold
Morsomt og originalt-anmeldelse av Mariken Lauvstad
Svært vellykket-anmeldelse av Karen F.Nystøyl

Kunsten ved Harstad skole

Visuell kunst, Trinn: 8
Fast tilbud for 8. trinn i Harstad kommune: Allerede i skolegården møter du det første kunstverket; stort og rødt skinner det opp mellom byggene. Og så snart du kommer inn i skolebygningen møter du mere kunst; i gangene, i trappene, ja faktisk i hele bygget!Det er hele 30 skulpturer og bilder laget av til sammen 13 kunstnere. Vi kaller gjerne en kunstsamling som dette for utsmykking, selv om hvert og ett av kunstverkene har sin helt særegne karakter.Alt dette skal elevene få oppleve og bli kjent med når de kommer på besøk til skolen. Elevene skal på en kunstvandring sammen med kunstner Janne Juvi Rasmussen. Og de skal i tillegg fordype seg i ett av verkene sammen med Rina Charlott Lindgren, kunstneren som har laget nettopp dette utvalgte verket. I den påfølgende workshopen får elevene  prøve ut én av Rinas måter å jobbe på.Kunstmøtet starter ved Harstad fritidssenter, der elevene og lærerne blir tatt imot av de to kunstnerne som skal lede elevene gjennom hele besøket.Mer informasjon kommer. 

Ravi leker med toner og ord

Musikk, Trinn: 8-VG3
Dette er ikke en forestilling som trenger forkunnskap om Ravi eller hans musikk. Ingen forberedelser trengs for å bli revet med. Ravi går «rett i strupen» på elevene med sine lyder, sine ord og en god dose musikalsk humor.Tidlig i forestillingen er temaet språkets arbitrære verdi. Det er ingen selvfølge at dyret med jur og rauting heter «Ku». Hvorfor heter skolen din Sulitjelma eller Lebesby? Hvorfor heter den ikke Sjokolade eller Potetgull?
Ravi snakker om å spille instrument. Om å være god. Og om å være dårlig. Ravi er dårlig på trommer. Så han lager trommer med munnen, og han henter frem en elev til å hjelpe seg med "munn-rytmer". 
Vi snakker om hva hiphop er, at det både kan være dans og sang og grafitti og andre ting. Elevene og Ravi lager en hiphopsang sammen, som handler om alle på skolen. Forestillingen passer utmerket for alle trinn, og tilpasses alderen på mottakerne. Felles for alle alderstrinnene er at Ravi lærer dem "hvordan man er på konsert". Hvordan du gir respons etter en låt. Hvordan du "blir med i løpet av låta". Synger med. Og hva gjør man egentlig når artisten på scenen sier takk for seg ... ? Er virkelig konserten ferdig da, eller ... ?

Ruteplan - Bok- og kulturbussen (Bokruta)

Litteratur, Trinn: 0 år-5 år og 1-10 ++
Bok- og kulturbussen eies av Troms fylkeskommune og er en egen formidlingsarena for kommuner i Sør-Troms. Det er knyttet en egen stilling til virksomheten. Bussen kjøres i fast turnus; som ordinær bokbuss i to uker, deretter som kulturbuss i de påfølgende to uker. Bussen benyttes til kulturformidling innenfor litteratur, visuell kunst, musikk og kulturminne/kulturarv. På denne måten fungerer Bok- og kulturbussen som formidlingsarena for både norsk og samisk historie, språk og kultur. Tilbudet til skolene administreres av Bok- og kulturbussen, og den enkelte skole vil motta tilbud fra Bok- og kulturbussen. Kontaktino: Anne Gerd Lehn, tlf. 777 88 662 og mobil 95 27 66 56, kulturbussen@tromfylke.no

Skriv for livet

Litteratur, Trinn: 8-VG3
Bestillingstilbud:​​​​​​​ Skriv for livet er et kreativt skrivekurs for alle, enten du har en forfatter i magen eller slett ikke har tro på at du kan skrive. Kurset vil gi kjennskap til forskjellige litterære sjangre som karakterbygging, fortelling, kortprosa og poesi.Skrivekurset er lagt opp på en uformell og leken måte som setter hver elevs kreative muligheter og evner i sentrum. Gjennom forskjellige skriveøvelser, tekster og diskusjoner, vil elevene i løpet av to timer produsere korte skjønnlitterære tekster. Skriv for livet! vil sveipe innom forskjellige litterære sjangre, som karakterbygging, fortelling, kortprosa og poesi.

Treskjærings POP

Kulturarv, Trinn: 5-10
Bestillingstilbud: Dette er et verksted i treskjæring hvor vi arbeider med en gammel håndverksteknikk kalt kolrosing. Fokuset er å lære seg grunnleggende ferdigheter som føring av skjærejern med «styre- hånd» og «kraft-hånd». Man kommer raskt til et spennende uttrykk hvor utskjæringene "fremkalles“ med en blanding av pulverisert bark og olje. Med denne kunnskapen skaper vi et moderne pop-kunst uttrykk.Vi tar utgangspunkt i tradisjonen, men legger vekt på de kunstneriske mulighetene i teknikken. Elevene får skjære ut bilder i tre basert på egenkomponerte collager av utklipp fra aviser, magasiner & tegneserier.Kolrosing er en gammel og viktig treskjæringsteknikk innen både norsk og samisk kunsthåndverk som går ut på å risse inn et ornament i tre eller bein ved hjelp av et skjærejern for så å gni over en blanding av pulverisert bark og olje. Fargestoffet legger seg i skjærene og mønsteret blir fremhevet på en karaktersterk måte. Tradisjonelt er teknikken benyttet til akantus/dragestil eller samiske tradisjons mønster. Treskjæring har alltid vært et viktig kunsthåndverk i Norge, men er i dag på vikende front og står på riksantikvarens liste over verneverdige håndverk.Oppbygging av kursdagen:
​​​​​​​I første del av kursdagen (ca 2t) vil vi jobbe med bilder fra aviser/magasiner/tegneserier og overføre tolkninger av disse til emnet, gjerne kombinert med egne tegninger. I andre halvdel av kursdagen (ca 4t) vil vi jobbe med skjærejernet og feste utrykkene til emnet. Til sist gnir vi over pastaen av bark og olje og bildet blir «fremkallet» nesten som i et mørkerom.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter