Andørja montessoriskole

Andørja montessoriskole

Postadresse: , 9455 Engenes

Besøksadresse: Åndervåg, 9455

Telefon: 46504672

Kontaktperson: Anne Edvardsen, 99749596, rektor@a-ms.no

Antall produksjoner: 7

  • Alle
  • Barnehage
  • VGS

Chaplin

Film, Trinn: 6-10
Fast- og bestillingstilbud:Charlie Chaplin er en av de viktigste filmskaperne gjennom tidene. Samtidig var Chaplin så mye mer enn en mann som fikk beste- og oldeforeldre til å le seg skvett i kinosalene. Han brukte også sin posisjon til å forfekte verdier som solidaritet, nestekjærlighet, demokrati og ytringsfrihet. Verdier som alle stod under press i Chaplins egen levetid. Akkurat slik de gjør det i dag. For elevene skal forestillingen være en spennende øyeåpner inn i en ukjent fortid, underholdende i seg selv og oppleves som en feiring av Charlie Chaplin, hans filmer, filmhistoriens barndom, kunstens muligheter og livet selv. “We think too much and feel too little. More than machinery, we need humanity; more than cleverness, we need kindness and gentleness. Without these qualities, life will be violent and all will be lost.”                                                                                                                                                            Charlie Chaplin i DiktatorenI denne 60 minutter lange forestillingen drar manusforfatter Guttorm Andreassen publikum gjennom høydepunktene i Chaplins liv. Fra oppveksten i lutfattige London, via kunstnerisk suksess, rikdom og skandaler i Hollywood, til utvisningen fra USA og de siste årene med familieliv i Sveits. Med et levende språk og smittende entusiasme knytter Hegreberg Chaplins kunstnerskap til historiske hendelser som europeisk utvandring til Amerika, 30-tallets depresjon, den industrielle revolusjon, fremveksten av ideologier som kapitalisme, nazisme og kommunisme, to verdenskriger samt den kalde krigen. En stor del av forestillingen vies ikoniske klipp fra Chaplin-mesterverk som The Kid, City Lights, Modern Times og Diktatoren.Ved siden av komikeren Chaplin, får elevene også bli kjent med Chaplin som humanist, provokatør og samfunnsdebattant. Hegreberg formidler sine tanker om hva som var så unikt med Chaplin som historieforteller og filmskaper, hvordan Chaplins filmer ble så populære i alle lag av befolkingen i alle verdens land, og hvorfor Chaplin fortsatt er relevant for oss i dag. Forestillingen avsluttes med Chaplin sin gripende, framsynte og humanistiske tale fra filmen Diktatoren. Chaplins monolog og budskap har i senere tid nådd ut til et nytt og yngre publikum via sosiale medier.

Lag din film

Film, Trinn: 5-VG3
Bestillingstilbud: Dette er et filmverksted hvor elevene skal arbeide seg gjennom prosessen fra idé til ferdig resultat. Skolene bestemmer selv om elevene skal lære fiksjonsfilm, dokumentarfilm eller musikkvideo. Verkstedet begynner med en felles økt om hva film er, om dramaturgiske kjennetegn ved filmsjangeren som er valgt, og en praktisk iscenesettelsesoppgave før elevene skal jobbe kreativt i gruppearbeid. I løpet av dagen skal elevene idémyldre seg frem til historier som de skal filme, redigere, presentere og evaluere på slutten av verkstedet.Filmverkstedet avslutter med verdenspremierer og påfølgende evaluering. Skolene får filmene på minnepenn. Tvibit har med filmutstyr.

Ravi leker med toner og ord

Musikk, Trinn: 8-VG3
Dette er ikke en forestilling som trenger forkunnskap om Ravi eller hans musikk. Ingen forberedelser trengs for å bli revet med. Ravi går «rett i strupen» på elevene med sine lyder, sine ord og en god dose musikalsk humor.Tidlig i forestillingen er temaet språkets arbitrære verdi. Det er ingen selvfølge at dyret med jur og rauting heter «Ku». Hvorfor heter skolen din Sulitjelma eller Lebesby? Hvorfor heter den ikke Sjokolade eller Potetgull?
Ravi snakker om å spille instrument. Om å være god. Og om å være dårlig. Ravi er dårlig på trommer. Så han lager trommer med munnen, og han henter frem en elev til å hjelpe seg med "munn-rytmer". 
Vi snakker om hva hiphop er, at det både kan være dans og sang og grafitti og andre ting. Elevene og Ravi lager en hiphopsang sammen, som handler om alle på skolen. Forestillingen passer utmerket for alle trinn, og tilpasses alderen på mottakerne. Felles for alle alderstrinnene er at Ravi lærer dem "hvordan man er på konsert". Hvordan du gir respons etter en låt. Hvordan du "blir med i løpet av låta". Synger med. Og hva gjør man egentlig når artisten på scenen sier takk for seg ... ? Er virkelig konserten ferdig da, eller ... ?

Ringeren i Notre-Dame (Sanzén Produktioner & Akershus teater)

Scenekunst, Trinn: 4-10
Fasttilbud:MERK: I Tromsø er dette en del fordypningsprogrammet i scenekunst til 4. trinn, så det er dessverre ikke anledning for andre trinn å melde seg på. 4. trinn må bekrefte deltakelse til dks@tromso.kommune.no. Se når din skole er oppsatt ved å åpne turnéplan til høyre.​​​​​​​ Forestillingen spilles på Kulta i Tromsdalen.
En natt ble et lite deformert barn funnet på steintrappene til Notre-Dame i Paris. Et barn ingen ville ha eller vedkjenne seg. Tyve år senere er barnet blitt en ung mann, og hans ønske om å møte menneskene og verden utenfor katedralen blir større og sterkere.Handlingen i Victor Hugos klassiske roman Ringeren i Notre-Dame fra 1831 foregår i og omkring den veldige katedralen Notre-Dame i Paris på 1400-tallet. Her møter vi Quasimodo – den vanskapte ringeren, Frollo – presten i katedralen, Esmeralda – den dansende vakre romkvinnen, og mange flere. Vår versjon av fortellingen om Quasimodo er en blanding av teater og musikal, skrekk og romantikk, komedie og alvor. Og om utenforskapet; som er sterkere enn noen gang i dagens samfunn, og som alle kan kjenne seg igjen i.På scenen møter du musikeren Bo Platzack som sammen med skuespilleren Anders Sanzén i 25 ulike roller tar, oss med inn i Paris' gater, ned under jorden, opp i kirketårnet, og inn i den dramatiske historien om Quasimodo.Forestillingen er co-produsert med Akershus teater.

Ruteplan - Bok- og kulturbussen (Bokruta)

Litteratur, Trinn: 0 år-5 år og 1-10 ++
Bok- og kulturbussen eies av Troms fylkeskommune og er en egen formidlingsarena for kommuner i Sør-Troms. Det er knyttet en egen stilling til virksomheten. Bussen kjøres i fast turnus; som ordinær bokbuss i to uker, deretter som kulturbuss i de påfølgende to uker. Bussen benyttes til kulturformidling innenfor litteratur, visuell kunst, musikk og kulturminne/kulturarv. På denne måten fungerer Bok- og kulturbussen som formidlingsarena for både norsk og samisk historie, språk og kultur. Tilbudet til skolene administreres av Bok- og kulturbussen, og den enkelte skole vil motta tilbud fra Bok- og kulturbussen. Kontaktino: Anne Gerd Lehn, tlf. 777 88 662 og mobil 95 27 66 56, kulturbussen@tromfylke.no

Tobias og dagen det smalt (Rimfrost produksjoner)

Scenekunst, Trinn: 1-5
Fasttilbud: Det er mange som kaller Tobias for Cecilie. Nesten alle kaller han for det faktisk. Ikke engang mamma og pappa vet at Cecilie er Tobias. Og det er jo ikke så rart, for utenpå har han jentekropp, men inni seg er han en gutt. Tobias er det fineste navnet han vet om, og sammen med den usynlige dinosaurvennen Konrad kan Tobias være seg selv; verdens beste dinosaurekspert!Tobias og dagen det smalt er en åpen og undrende forestilling om kjønn, identitet, dinosaurer og vennskap. Forestillingen tar utgangspunkt i samtaler med barn og voksne om kjønnsidentitet og å være født i feil kropp. Gjennom en miks av fantasi og virkelighet utvikler forestillingen kunnskap og innsikt; det er mange måter å være menneske på.Sammen med pedagoger er det utviklet lærerveiledning til forestillingen med forslag til for- og etterarbeid rundt tematikk og innhold.Forestillingen vant Heddaprisen 2018 for beste barneforestilling!

Vi skulle vært løver

Litteratur, Trinn: 8-10
Fasttilbud: Det begynner en ny jente i klassen, og Malin gleder seg til å få en ny venninne. Men hvordan reagerer omverdenen når det viser seg at Leona, den nye jenta, er født med guttekropp? Klarer Malin å være den eneste som forsvarer henne?Produksjonen «Vi skulle vært løver» baserer seg på barne- og ungdomsromanen med samme tittel. Den tar opp problematikken rundt transkjønn, det å være «født i feil kropp». Gjennom samtale om temaet er målet å øke kunnskapen rundt spørsmål knyttet til kjønnsidentitet. Jeg ønsker at elevene skal sitte igjen med et budskap om at alle mennesker er forskjellige, og at alle fortjener å bli møtt med respekt.Jeg forteller også elevene hvordan jeg fikk ideen til romanen da jeg mottok et brev fra min venninnes barn. «Dere tenker på meg som Tom, men det beskriver ikke meg som person. Jeg ønsker å bli kalt Alexandra. Jeg er altså jente, ikke gutt.» Det var et brev som gjorde sterkt inntrykk, og det fikk meg til å tenke på hvordan vi møter mennesker som står fram på den måten. Det kan være vanskelig og krever en omstilling av oss, men den jobben må vi rett og slett ta.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter