Slettaelva skole

Slettaelva skole

Postadresse: , 9100 Kvaløysletta

Besøksadresse: Karveslettveien 51, 9100

Telefon: 77 60 24 70

Antall produksjoner: 11

  • Alle

Aase Texmon Rygh: Evighetens form og Like Betzy

Visuell kunst, Trinn: 5-7
Velkommen til kombinasjonsomvisning i Aase Texmon Rygh: Evighetens form og Like Betzy!
Disse to utstillingene er på henholdsvis Tromsø kunstforening og Nordnorsk kunstmuseum, og vil gi elevene et blikk inn i to vidt forskjellinge kunstnerskap, med moderne skulptur og romantisk landskapsmaleri. Tromsø kunstforening har gleden av å vise Nasjonalmuseets Aase Texmon Rygh Evighetens form, en vandreutstilling som fokuserer på kunstnerens møbius-skulpturer. Disse kan beskrives som abstrakte evighetsformer i stein, og er å anse som hennes hovedverker. I motsetning til de fleste kunstutstillinger ønskes det her at publikum berører verkene. Texmon Rygh kalte sine tre viktigste form-prinsipper for uendelighet, stabilitet og evighet. Fra 1970-tallet skapte hun er rekke skulpturer som uttrykker harmoni og balanse (stabilitet), etterhvert laget hun skulpturer med utgangspunkt i tegnet ∞ (uendelighet). Så var det evighet, hva er det? Hvordan gi det et skulpturelt uttrykk?

Utstillingen Like Betzy med Betzy Akersloot-Berg har i sommer skapt mye debatt med sin bruk av byrommet, men nå skal det bli fint å vise våre elever Betzys kunstneriske virke. Akersloot-Berg var marinemaler, øydronning og globetrotter som gikk sin egen vei, en vei som alltid førte til havet, hennes «eneste store higen». En kunstnerisk suksess i sin samtid, men en obskuritet i norsk kunsthistorie.Nordnorsk kunstmuseum sin hovedsatsning for 2019 gir plass til Betzy Akersloot-Bergs historie og kunstnerskap. Et langt kunstnerliv fullt av reiser, historier og fantastiske bilder av havet og menneskene. Museet viser malerier, tegninger, fotografier og annen dokumentasjon fra hennes fascinerende liv. NNKM viser også en rekke verk av henne likemenn og -kvinner som Elisabeth Sinding, Hendrik Willem Mesdag, AdelsteenNormann og Peder Balke.

Avtrykk – Norske Grafikere 100 år - FULLT

Visuell kunst, Trinn: 2
Det er dessverre ingen flere ledige plasser på dette tilbudet. 
Norske Grafikere fyller 100 år i 2019, og Nordnorsk Kunstmuseum gratulerer med en mønstring av grafikk fra museets samling. Grafikkens status og popularitet har variert stort siden foreningen ble stiftet i 1919. Med fokus på kunstnere i nord, vil utstillingen ta for seg et vidt utvalg av teknikk og uttrykk. 
En bred historie
Den historiske røde tråden sees gjennom pionerer som Rolf Neschs raderinger fra teaterlivet på turné i Nord-Norge og Anna-Eva Bergmans non-figurasjon fra tidlig 50-tall. Videre ser vi på 70-tallets radikalere gjennom silketrykk fra de mest sentrale medlemmene av GRAS-kollektivet, fra en tid man for alvor brakte politikk inn i kunsten og satt kunstpolitikk på dagsordenen.Nåtidens grafikere spenner fra de som har arbeidet med mediet i en årrekke, som Arnold Johansen og Are Andreassen, til en ny generasjon som har vendt tilbake til håndverket etter en periode med video og installasjoner, som Mattias Härenstam og Tom Stian Kosmo.Herleik og Knut
Vi vier en ekstra plass til Herleik Kristiansen talentfulle arbeider, gjort i samarbeid med Knut Fjørtoft. Fjørtoft, som gikk bort så alt for tidlig i 2017, er også representert ved sitt verk Petrarommet. Verksted 
Etter omvisningen i utstillingen inviterer vi elevene til å være med på verksted. De skal få lov til å lage monotrykk sammen med formidler fra museet. 

Lek og lær med ord og litteratur - Litteraturprogram for 2. trinn

Litteratur, Trinn: 2
Gjennom litteraturprogrammet blir elevene kjent med god litteratur og får oppleve god fortellerkunst. De blir også bedre kjent med biblioteket nærmest der de bor, får en eksklusiv Leseknapp når de har lest eller hørt ti bøker, og de er med på å lage klassens egen eventyrfortelling i ord og bilder.
Programmet består i følgende:
Infomøte for kontktlærerne på 2. trinn, mandag 20. januar 2020.Bli kjent med ditt bibliotek!
I uke 7, 8 og 9, fra mandag 10. februar. og til og med fredag 28. februar inviteres elevene til bokprat på biblioteket.
Klassene inviteres til det biblioteket som ligger nærmest skolen de går på: Kroken bibliotek, Tromsdalen bibliotek eller biblioteket i byen. Elevene ved distriktsskolene får besøk av bokbussen. Bibliotekets bokpratere tar barna med i litteraturens verden og presenterer et godt utvalg med bøker og lydbøker.
Alle får lånekort og får låne bøker med seg hjem, og et lesekort der man skriver opp det man har lest eller blitt lest for. Leser man ti bøker, får man diplom og en eksklusiv leseknapp når man leverer lesekortet på biblioteket.Fortellerstund
I uke11, 12 og 13, fra mandag 10. mars og til og med fredag 27. mars, blir det fortellerstund på biblioteket.
En profesjonell forteller inviterer inn i eventyrets rike. Etterpå tar elevene over og lager sammen med fortelleren sitt eget eventyr som de også lager bilder til. Det hele blir til en flott eventyrbok som kan bli del av skolebibliotekets samling.Leseknappens dag
Biblioteket inviterer til leseknappens dag lørdag 25. april.


Luther øre - Kongen, kirka og kunsten

Kulturarv, Trinn: 7-10
Gud bevare meg vel! Hva har samer, trolldom og kunst med reformasjonen å gjøre?På Tromsø Museum - Universitetsmuseet får elevene svaret mens de utforsker moderne og gamle kunstuttrykk i skjønn forening. Elevene blir tatt med på en reise tilbake i tid, der gapestokker og kirkehammere truer de som ikke følger med. Reisen tar for seg den spennende historien om hvordan den lutherske lære røsket opp i et samfunn der kirka hadde all makt, og eneste vei til Guds ord var gjennom kunsten.Med bruk av 3D-penner får elevene selv illustrere hvordan gammel historie kan bli gjort ny. Tromsø Museum - Universitetsmuseet bruker gammel kunst og ny teknologi, musikk, kostymer og dramaturgi for å formidle den spennende historien om reformasjonen i Nord-Norge.

Musikkens verktøykasse 2019 -2020

Musikk, Trinn: 6
I Musikkens verktøykasse vil musikerne sammen med elevene komponere og fremføre et stykke musikk. Etter en innføring i musikalske verktøy som lydkvalitet/tekstur, form, rytme, melodi og harmoni vil de sammen med elevene prøve ut de musikalske mulighetene vi har til rådighet. Komposisjonsprosessen starter ved hjelp av grafiske partiturer der man går fra å tegne lyder til å sette sammen lengre forløp. 

Når nettene blir lange, og mørket faller på - bestillingstilbud 1.-2. tr.

Kulturarv, Trinn: 1-2
Når nettene blir lange og mørket faller på, da er tiden inne til å se på stjernene.
Hva er et stjernebilde? Lager egentlig stjernene bilder? Hvorfor snakker vi i Norge om Karlsvogna, når de i England kaller de samme stjernene for Plogen?

Med utgangspunkt i noen av de mest kjente stjernebildene forteller vi eventyr som har gitt opphav til navnene. Vi er innom både samiske, nordiske og greske myter og sagn.
Hva annet kan vi se på nattehimmelen? Vi ser etter Melkeveien og planeter slik de ses fra jorda. Og til slutt tar vi en reise ut i solsystemet for å besøke noen av de andre planetene som går i bane rundt vår sol.

Opplegget dekker følgende mål fra læreplanen: Fenomener og stoffer, kompetansemål etter 4. årstrinn: Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gjenkjenne og utpeke noen stjernebilder, og gjengi og samtale om myter og sagn knyttet til stjernehimmelen, i samisk og norsk tradisjon
Tilbudet kan være med å oppfylle følgende kompetansemål etter 2. og 4. årstrinn:Naturfag
  • stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen
  • beskrive og illustrere hvordan jorda, månen og sola beveger seg i forhold til hverandre, og fortelle om årstider, døgn og månefaser
  • gjenkjenne og utpeke noen stjernebilder, og gjengi og samtale om myter og sagn knyttet til stjernehimmelen og nordlys i samisk og norsk tradisjon
Inkludert i opplegget er inngangbillett til Vitensenterets øvrige utstillinger. Skolene oppfordres til å besøke dem etter at undervisningsopplegget er ferdig.

SAMEKULTUREN - Bestillingstilbud 1-3. trinn

Kulturarv, Trinn: 1-3
Utgangspunktet for dette tilbudet er å vise noe av de mest kjente gjenstandene i Tromsø Museums utstilling om samekulturen, og å formidle samisk historie og kultur gjennom disse. Det fokuseres på ulike deler av duodji.Gjennom tægerarbeid og gjenstander av tre, bein og horn, fortelles hvordan samene utnyttet naturressurser. Den bløte duodjien, som klesdrakt i stoff og skinn, kan si mer om hvordan husdyr som sau, geit og rein ikke bare ble brukt som mat, men utnyttet i sin helhet.Elevene får lære forskjellen på lavvu og gamme. I museets gamme ser vi nærmere på den tradisjonelle inndelingen i boligen. De får også høre samiske fortellinger, og prøve seg på lassokasting.

Sangskatten 2020

Musikk, Trinn: 3
Synger dere fortsatt de gamle barnesangene? Kan unger i dag de samme sangene som deres besteforeldre lærte da de var barn?Det er ikke uten grunn at NRK.supers «Sangfoni» er blitt en suksess. Ta en slitesterk barnesang, pakk den inn på nytt og la ungene leke med den. Hvor mange barneprogrammer klarer å fenge både null- og nittiåringer og samtidig bli en snakkis blant voksne. Noe av svaret ligger i den gode følelsen av fellesskap sang gir, i tillegg til sprudlende lek og glede som overstråler programserien.Vi har latt oss begeistre, og inviterer til allsangkonsert. Kom og syng Alle fugler, Blåmann bukken min, Vi har en grevling i taket og mange flere, sprekt arrangert, akkompagnert av et sprudlende orkester og med et topptrent barnekor i front.Ingen er for små og ingen er for gamle til å ha glede av SANGSKATTEN. Dette er konserten som sender deg syngende hjem, der du straks leter fram den gamle sangboka og planlegger familiekor.

Tegneserie og cut-out animasjon

Visuell kunst, Trinn: 7
 I dette verkstedet vil det bli gitt undervisning i hvordan eleven via tegneseriefigurer som de selv skaper til figurene blir levende i cut-out animasjon. I animasjon benyttes istopmotion og animasjonskasser. Inspirasjonen henter vi fra tegneserier og verden i dag. De får også innblikk i hvordan profesjonelle kunstnere å bruker ulike medier som tegning, tegneserier, animasjon, bøker og fellesprosjekter som elementer i sin kunstneriske praksis. Elevene får se eksempler fra norsk og internasjonal samtidskunst. Elevene får også innblikk i cut-outens opprinnelse fra skyggespill til nåtidens flash og gif.-animasjoner.Verkstedet starter med praktisk kroki oppvarming (ca.30 minutter). Ved å tegne kroki blir elevene bevist kroppens elementer og stillinger som de kunne bruke videre til å utvikle egne karakterer til tegneserie og cut-out animasjon. Kunstner presenterer en øvelse i klassiske ansiktsproporsjoner ved bruk av geometri og forklarer bruken av skjematiske regler for å kunne gjenskape en karakter flere ganger eller fra forskjellige vinkler. Så skal elevene lage en samtale bare bestående av snakkebobler. Kunstner viser eksempler på forskjellige snakkebobler som kan bestå av både bokstaver, emoji og symboler. Elevene blir også introdusert for materialer som de kunne benytte (flytende blekk, trykk blyant, knettgummi, arkitekt penner og tusjer og akvarell). Elevene lager nå Individuelle brett ut bøker. Elevene kan velge å jobbe ut fra egen fantasi (eller medbrakt tekst), ut fra en hovedkarakter de allerede har arbeidet med i innledende oppgaver.  I del to av verkstedet skal de arbeide med cut-out animasjon. Karakterene i animasjonsfilmen bygger på det de allerede har arbeidet med første del av dagen. I Cut out animasjon benytter elevene musica.ly app. De får introdusert verktøyene (sakser og utskjæringskniver) og programmet vi skal benytte oss av. De som har appen på sin egen mobil kan benytte seg av dette.

Tilde og kampen mot Era (Tromsø byteater )

Scenekunst, Trinn: 1
"Tilde og kampen mot Era" handler om Tilde som på magisk vis havner i Skogen bortenfor Bortevekk. På befaling fra skogens herskerinne Era stilles klokkene tilbake hver kveld slik at alle i skogen må leve den samme dagen om igjen og om igjen. En liten utbrytergruppe har valgt å trosse Eras befalinger og forsøker å sette tiden fri men de trenger Tildes hjelp. Klarer de å beseire den mektige Era? Hva skjer hvis ingenting forandres? Er det egentlig så ille å stoppe tiden en gang i blant?

Vinter i fangsthytta - Bestillingstilbud 4. tr.

Kulturarv, Trinn: 4
OPPDATERING 12.03.20: TILBUDET ER AVLYST PÅ GRUNN AV COVID 19
"En må kunne alt, være like god snekker som baker, smed, skytter, skomaker - det er de tusen håndverksfag. Og likevel er ikke dette nok(...)," sa fangstmann Henry Rudi.

Overvintring på Svalbard var for mennesker som var eventyrlystne, kunne tåle ensomheten i isødet og likte jakt og fangst.

Det harde arbeidet innebar planlegging, tilrettelegging av fangsthytta, innsanking av ved, klargjøring av feller og det å ta vare på fangsten. Hvilke dyr de fanget og kunnskapen om disse var viktig for fangstmannen/kvinna. I tillegg til de vanlige gjøremålene innomhus. Farene ved livet i ensomheten var en annen ting. Historien om Henry Rudi og Wanny Woldstad fra Tromsø blir fortalt.

Dette og flere spennende historier vil dere få høre om på Polarmuseet. Vi kommer også inn på dyreetikk.Tilbudet kan være med å oppfylle kompetansemål innenfor følgende læreplaner:Samfunnsfag:
  • skape og illustrere forteljingar om menneske som lever under ulike vilkår, og samanlikne levekår
  • setje namn på og plassere landa i Norden, verdshava og verdsdelane og finne geografiske nemningar på kart
  • beskrive hva som kan gjøres for å ta vare på naturen i nærområdet, og argumentere for omsorgsfull framferd i naturen
Norsk
  • bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger
Uttrykksform
Åpne filter