Sjursnes skole

Sjursnes skole

Postadresse: , 9030 Sjursnes

Besøksadresse: , 9030

Telefon: 77 69 12 38/95 22 35 83

Kontaktperson: Turid Christensen, turid.christensen@tromso.kommune.no

Antall produksjoner: 8

  • Alle

Film på Tvibit - et 2 dagers filmverksted for 9.trinn 19/20

Film, Trinn: 9
På Tvibit får elevene lage sin egen kortfilm gjennom to-dagers filmverksted i filmproduksjon.

Skolen bestemmer om skoleklassen skal lære fiksjonsfilm eller musikkvideo.
Opplegget tar elevene gjennom idé til ferdig resultat.Verkstedet vil begynne med en fellesstart om hva film er, om dramaturgiske kjennetegn ved filmtypen som er valgt, og en praktisk øvelse før elevene skal jobbe kreativt i gruppearbeid. Iløpet av to dager skal elevene idémyldre seg frem til historier som de skal filme, redigere, presentere og evaluere på slutten av verkstedet. Det er obligatorisk å lære seg bruk av kamera, lyd, grønnskjerm og redigeringsprogrammet Adobe Premiere Pro CC 2019. Det vil bli mulighet for å utforske ulike temaer/problemstillinger gjennom filmskapingen, og låter fra lokal produserte artister/band i musikkvideo. Filmverkstedet avslutter med verdenspremiére og påfølgende evaluering, og skolen vil få filmene som blir produsert på minnepenn.Verksted varer fra kl.09:00-15:00.
Kan tilpasses skolens behov så lenge dette avklares på forhånd.

Kjønnsroller i polarhistorien

Kulturarv, Trinn: 8-10
OPPDATERING 12.03.20: TILBUDET ER AVLYST PÅ GRUNN AV COVID 19

Bestillingstilbud: Eventyrlystne kvinner reiste på fangst i Arktis. Likevel fortelles polarhistorien som oftest med utgangspunkt i menns erobringer og heltedåder.I Norges arktiske universitetsmuseum sitt undervisningsopplegg om kjønn og polarhistorie, får elevene kjennskap til polarhistorie, lokalhistorie og et innblikk i hvordan historikere og museer jobber med kilder. Gjennom muntlige og kreative aktiviteter lærer elevene å identifisere og vurdere et utvalg av det unike kildematerialet som brukes i utstillingene. De skal forstå hvordan det kan tolkes på ulike måter når de jobber med historieskriving.

Luther øre - Kongen, kirka og kunsten

Kulturarv, Trinn: 7-10
Gud bevare meg vel! Hva har samer, trolldom og kunst med reformasjonen å gjøre?På Tromsø Museum - Universitetsmuseet får elevene svaret mens de utforsker moderne og gamle kunstuttrykk i skjønn forening. Elevene blir tatt med på en reise tilbake i tid, der gapestokker og kirkehammere truer de som ikke følger med. Reisen tar for seg den spennende historien om hvordan den lutherske lære røsket opp i et samfunn der kirka hadde all makt, og eneste vei til Guds ord var gjennom kunsten.Med bruk av 3D-penner får elevene selv illustrere hvordan gammel historie kan bli gjort ny. Tromsø Museum - Universitetsmuseet bruker gammel kunst og ny teknologi, musikk, kostymer og dramaturgi for å formidle den spennende historien om reformasjonen i Nord-Norge.

Når nettene blir lange, og mørket faller på - bestillingstilbud 1.-2. tr.

Kulturarv, Trinn: 1-2
Når nettene blir lange og mørket faller på, da er tiden inne til å se på stjernene.
Hva er et stjernebilde? Lager egentlig stjernene bilder? Hvorfor snakker vi i Norge om Karlsvogna, når de i England kaller de samme stjernene for Plogen?

Med utgangspunkt i noen av de mest kjente stjernebildene forteller vi eventyr som har gitt opphav til navnene. Vi er innom både samiske, nordiske og greske myter og sagn.
Hva annet kan vi se på nattehimmelen? Vi ser etter Melkeveien og planeter slik de ses fra jorda. Og til slutt tar vi en reise ut i solsystemet for å besøke noen av de andre planetene som går i bane rundt vår sol.

Opplegget dekker følgende mål fra læreplanen: Fenomener og stoffer, kompetansemål etter 4. årstrinn: Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gjenkjenne og utpeke noen stjernebilder, og gjengi og samtale om myter og sagn knyttet til stjernehimmelen, i samisk og norsk tradisjon
Tilbudet kan være med å oppfylle følgende kompetansemål etter 2. og 4. årstrinn:Naturfag
  • stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen
  • beskrive og illustrere hvordan jorda, månen og sola beveger seg i forhold til hverandre, og fortelle om årstider, døgn og månefaser
  • gjenkjenne og utpeke noen stjernebilder, og gjengi og samtale om myter og sagn knyttet til stjernehimmelen og nordlys i samisk og norsk tradisjon
Inkludert i opplegget er inngangbillett til Vitensenterets øvrige utstillinger. Skolene oppfordres til å besøke dem etter at undervisningsopplegget er ferdig.

Rekonstruksjon Utøya

Film, Trinn: 10
Rekonstruksjon Utøya er en film om å overleve og om å leve videre med traumatiske minner fra den mest omfattende og brutale fascistiske terrorhandlingen som har funnet sted i Europa etter andre verdenskrig. Utøya-overlevere Rakel, Mohammed, Jenny og Torje gjenforteller sine historier i et tomt svartmalt filmstudio. I løpet av to uker rekonstruerer de sine opplevelser fra 22.juli i 2011. Sammen med et filmteam og 12 andre ungdommer, og uten andre rekvisitter enn hvit tape til å merke gulvet med, gjenskaper de dagen som forandret livene deres. Dagen da morgendagens makthavere skulle bli et offer for et fascistisk korstog mot det åpne, demokratiske og flerkulturelle samfunnet.I denne dokumentarfilmen vender av de overlevende tilbake til minne fordi de er overbevist om at det er viktig for dem selv, for oss, for samtiden og for fremtiden.Det vil bli laget et undervisningshefte. I forkant av visningen for elevene ber vi om at alle skolene sender en eller flere lærere til lærervisningen 19. september kl. 13 på Aurora Kino Fokus, sal 2. 

Sangskatten 2020

Musikk, Trinn: 3
Synger dere fortsatt de gamle barnesangene? Kan unger i dag de samme sangene som deres besteforeldre lærte da de var barn?Det er ikke uten grunn at NRK.supers «Sangfoni» er blitt en suksess. Ta en slitesterk barnesang, pakk den inn på nytt og la ungene leke med den. Hvor mange barneprogrammer klarer å fenge både null- og nittiåringer og samtidig bli en snakkis blant voksne. Noe av svaret ligger i den gode følelsen av fellesskap sang gir, i tillegg til sprudlende lek og glede som overstråler programserien.Vi har latt oss begeistre, og inviterer til allsangkonsert. Kom og syng Alle fugler, Blåmann bukken min, Vi har en grevling i taket og mange flere, sprekt arrangert, akkompagnert av et sprudlende orkester og med et topptrent barnekor i front.Ingen er for små og ingen er for gamle til å ha glede av SANGSKATTEN. Dette er konserten som sender deg syngende hjem, der du straks leter fram den gamle sangboka og planlegger familiekor.

Tilde og kampen mot Era (Tromsø byteater )

Scenekunst, Trinn: 1
"Tilde og kampen mot Era" handler om Tilde som på magisk vis havner i Skogen bortenfor Bortevekk. På befaling fra skogens herskerinne Era stilles klokkene tilbake hver kveld slik at alle i skogen må leve den samme dagen om igjen og om igjen. En liten utbrytergruppe har valgt å trosse Eras befalinger og forsøker å sette tiden fri men de trenger Tildes hjelp. Klarer de å beseire den mektige Era? Hva skjer hvis ingenting forandres? Er det egentlig så ille å stoppe tiden en gang i blant?

Vinter i fangsthytta - Bestillingstilbud 4. tr.

Kulturarv, Trinn: 4
OPPDATERING 12.03.20: TILBUDET ER AVLYST PÅ GRUNN AV COVID 19
"En må kunne alt, være like god snekker som baker, smed, skytter, skomaker - det er de tusen håndverksfag. Og likevel er ikke dette nok(...)," sa fangstmann Henry Rudi.

Overvintring på Svalbard var for mennesker som var eventyrlystne, kunne tåle ensomheten i isødet og likte jakt og fangst.

Det harde arbeidet innebar planlegging, tilrettelegging av fangsthytta, innsanking av ved, klargjøring av feller og det å ta vare på fangsten. Hvilke dyr de fanget og kunnskapen om disse var viktig for fangstmannen/kvinna. I tillegg til de vanlige gjøremålene innomhus. Farene ved livet i ensomheten var en annen ting. Historien om Henry Rudi og Wanny Woldstad fra Tromsø blir fortalt.

Dette og flere spennende historier vil dere få høre om på Polarmuseet. Vi kommer også inn på dyreetikk.Tilbudet kan være med å oppfylle kompetansemål innenfor følgende læreplaner:Samfunnsfag:
  • skape og illustrere forteljingar om menneske som lever under ulike vilkår, og samanlikne levekår
  • setje namn på og plassere landa i Norden, verdshava og verdsdelane og finne geografiske nemningar på kart
  • beskrive hva som kan gjøres for å ta vare på naturen i nærområdet, og argumentere for omsorgsfull framferd i naturen
Norsk
  • bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger
Uttrykksform
Åpne filter